onsdag 26 november 2014

Min s.k Deep Value portfölj

Då har jag äntligen börjat fylla på min Deep Value portfölj. Det känns lite läskigt att släppa tyglarna och låta historiken skapa min avkastning. För tillfället är nästan alla av bolagen P/B case förutom DLH men jag hoppas på att i framtiden kunna utöka med fler Net-Net's. Hade jag hittat fler Net-Nets i norden hade jag säkert köpt in fler.

Köpen i varje bolag är ungefär 2% av totala portföljen. Hade jag haft möjligheten att köpa mindre hade jag gärna gjort det men då hade courtaget i dagsläget kostat för mycket. Min portfölj måste växa :-) Totalt kommer Deep value portföljen uppta 20% av den totala portföljen till att börja med.

Tanken är att köpa bolagen på 1 år och därefter utvärdera dem och att i så stor mån som möjligt välja Net -Nets över P/B. P/B tangible  <  0.75. Av en högre P/B multipel kräver jag även ett högre F-Score. Lägsta F-Score är satt till 5 och jag kommer framöver skapa en modell för hur det mer exakt ska se ut.

P/B case
Arkil Holding B
Bonheur
Brdr. A & O Johansen præf.
HK Scan
Polarcus

Net - Nets
DLH

Under Portföljer finns mina gav. Har jag tagit mig vatten över huvudet? Kanske borde jag hålla mig borta från bolag som är beroende av oljepriset så som Polarcus och Bonheur.

2 kommentarer:

  1. Intressant! Jag ser att våra deep value-portföljer har en del gemensamt :-)

    SvaraRadera
  2. Haha jo, det är sant :) Håller man sig borta från oljerelaterat och shipping finns där inte så många intressanta bolag kvar att välja mellan. Speciellt inte om man lägger stor vikt vid F-Score och håller sig till de Nordiska marknaderna.

    SvaraRadera