fredag 26 december 2014

Att investera på höga vinster och attraktiva multiplar

Det senaste halvåret har jag sett rätt många affärer gå sämre. Man köper bolag till låga multiplar men ändå underpresterar  man index. Jag har hittat en gemensam nämnare som jag har tyckt stått ut.

Bolag som värderas väldigt lågt på grund av att man vet att vinsterna ska minska av diverse anledningar.

Jag syftar på bolag inom oljemarknaden och bolag som till exempel Tesco. Något annat jag uppmärksammat är Berkshire Hathaways försäljning i Tesco och Deere. Två bolag med till synes attraktiva värderingar. I Deere's fall har inte vinsterna minskat ännu. Varför Buffet säljer kan ju ha fler anledningar. I Tescos fall kanske han inte var nöjd med MOATS.

Förra månaden köpte jag på mig en liten kvantitativ position i Broederna Johansen. Det hade jag inte gjort om det inte var för den mekansiska strategin jag använder mig av. Anledningen är att bruttomarginalen förväntas ta stryk. Det har VD hela tiden hävdat och hans prognoser har även slått in. Av någon anledning verkar marknaden förvånas att styrelsens prognos faktiskt slår in och att inte vinsterna blir högre än vad prognoserna uppger. Sist tappade bolaget över 10% då deras prognos slog in.

För mig är detta beteéndet konstigt och får svårt att förstå varför. Antagligen finns det människor som tror sig veta bättre än ledning och bettar emot. Jag tycker att Broederna Johansen ser intressant ut till dagens värdering men kommer vänta att köpa antingen tills värderingen ser alldeles för låg ut, ledningen ger bra prognos alternativt att marknaden krisar(värderingen blir låg). Billigt kan alltid bli billigare

Att försöka träffa bottnar och toppar inser jag är värdelöst men jag tror det finns en läxa gömd här mellan raderna. Jag kommer ta det försiktigt med bolag som är cykliska framöver där vinsterna framöver kan väntas minska. Trots detta har oljebolag börjat ta plats i min Deep Value portfölj i form av:

Rysslandsfond 2.5 %
Polarcus 1.25%
Bonheur 2%
Farstad Shipping 1.25%

Närmsta inlägg kommer bli en genomgång av oljemarknaden, oljepriset och hur cyklerna sett ut historiskt. Blir ett mycket djupare inlägg en de jag skrivit tidigare. Skönt med lite extra tid nu under juletid :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar